Reisverhaal Australië: 'de mooiste reisbestemmingen ter wereld'
< Terug naar overzicht

Australië is een van de mooiste reisbestemmingen ter wereld als je het mij vraagt. Het is een continent, groter dan Europa en een land en eiland in één. Het is zo veelzijdig dat je urenlang rond kunt rijden en steeds andere landschappen tegenkomt. Ik heb 7 maanden in Sydney gewoond, vervolgens leerde ik surfen, reisde de oostkust af met een camper, ging naar het regenwoud in Cape Tribulation en vloog naar Alice Springs, waar ik omgeven werd door woestijn om mijn reis te eindigen in Darwin. Ik laat je een aantal van de leukste plekken zien waar ik ben geweest!

Sydney

In Sydney kun je alle kanten op. Het is een drukke, grote stad met natuurlijk de bekende bezienswaardigheden, als het Opera house en de Harbour Bridge. Daarnaast is het hartstikke leuk om op verschillende plekken (of rooftops!) koffie te drinken. In Australië maken ze namelijk van je lunch en koffie een écht kunstwerk met veel kleur en latte art. Zelf ging ik graag met de ferry naar een van de baaien in de buurt. Mijn favoriete spot was Watson Bay. In slechts 15 minuten brengt de ferry je hierheen en heb je vanaf het strand een prachtig uitzicht over de skyline van de stad!

Blue Mountains

Vanaf Sydney pak je heel makkelijk de trein naar de Blue Mountains. Als je van natuur en wandelen houdt, ben je hier absoluut aan het goede adres. Zelden heb ik zo’n overweldigende natuur en watervallen gezien. De Three Sisters en ook de Katoomba Falls zijn ontzettend mooi. Je kunt zelf kiezen of je wilt wandelen, het treintje pakt of voor de kabelbaan gaat. Ik heb zelf veel gewandeld en juist omdat het zo groot is, kom je op sommige plekken maar weinig andere toeristen tegen.

Great Ocean Road

De Great Ocean Road is een van de allerleukste ervaringen die ik heb gehad in Australië, ondanks dat dit in de winter was en het dus ontzettend koud was. Wie denkt dat het in Australië altijd mooi weer is heeft het goed mis.Toch gingen we vol goede moed in onze camper aan de tocht beginnen. De Great Ocean Road is ongeveer 240 kilometer lang en loopt van Torquay naar Warrnambool. Tijdens de route zie je waanzinnige kliffen, stranden, uitzichten, kleine kustplaatsjes en koala’s.

Uluru

Een eindeloze snelweg met slechts één afslag naar rechts bracht ons na 8 uur rijden vanaf Alice Springs bij Uluru: de enige rots in het woestijngebied na eindeloze zandvlaktes. We stonden om 5 uur ’s ochtends op om de zonsopkomst te bekijken, wat werkelijk waanzinnig was! Hier merkte ik wel dat we in een echt woestijn gebied waren. Het was namelijk ’s morgens ontzettend koud en ’s middags bloedheet. Na de zonsopkomst zijn we in hetzelfde nationale park nog naar de andere bekende rotsformatie Kata Tjuta geweest.

Darwin

Wat Darwin zo speciaal maakt, is dat er een heel andere cultuur hangt dan in de westerse steden zoals Melbourne en Sydney. Het is een kleine stad waar nog veel Aboriginals wonen. Wij gingen naar de Mindil Markets waar het gezellig druk was met verschillende eetkraampjes, sieraden, muziekinstrumenten en waar wederom een prachtige zonsondergang te zien was. Hoewel Darwin aan de zee ligt, zijn er niet echt stranden. Zwemmen in de zee kan hier sowieso niet in verband met kwallen en krokodillen. Wij gingen dus lekker zwemmen in de lagoon!

Whitsundays

Eén van de hoogtepunten van deze reis was absoluut de Whitsundays! Deze idyllische groep eilanden staat absoluut op het verlanglijstje van iedere toerist in Australië. De eilanden liggen aan de oostkust en worden ook wel de schat op aarde genoemd (en terecht!). De eilanden hebben veel te bieden. Wij bezochten ze met de zeilboot en onderweg kwamen we al snel walvissen en dolfijnen tegen wat deze trip extra speciaal maakte. Tijdens het snorkelen heb ik hier prachtig koraalrif, gekleurde vissen en zelfs een schildpad gezien! De boot nam ons mee naar Daydream Island, Hamilton Island en een paar prachtige eilandjes ertussenin.

Ook zo benieuwd naar al het moois in Australië? Bekijk onze rondreizen Australië.