< Terug naar overzicht
Hiken in de Himalaya: Lisannes ervaring met de Ghorepani trekking

De meeste mensen die naar Nepal gaan, gaan voor het Himalayagebergte. En hoe beter deze magische bergen te bewonderen dan tijdens een trekking. Tijdens onze 17-daagse groepsreis naar Nepal maak je de vijfdaagse Ghorepani trekking door het Annapurnagebied, met als hoogtepunt Poon Hill. Onze collega Lisanne trotseerde deze spectaculaire trekking en vertelt je alles over hoe zij deze heeft ervaren.

Voorbereiding op de Ghorepani trekking

Voor de reis heb ik me ingelezen in wat te verwachten van de Ghorepani trekking en wat ik qua spullen moest meenemen. Ik had namelijk geen idee. Hoe koud of warm wordt het, is hoogteziekte een risico en kan ik dit wel aan zonder enige voorbereiding wat betreft wandelen in de bergen? Ik was benieuwd hoe het zou gaan zonder enige extra ‘training’ vooraf en besloot het te gokken op mijn fitheid, die niet op een topniveau was, maar ook zeker niet slecht.

Annapruna gebied Nepal

Ik had gelezen dat de temperatuur ’s nachts rond het nulpunt zou liggen, dus een goede slaapzak was niet overbodig, vooral voor een koukleum als ik. Ik wilde deze vanwege het extra gewicht en de onhandigheid liever niet vanuit huis meenemen, dus deze heb ik in Pokhara gehuurd. Ik had geen wandelstokken meegenomen, maar mijn reisbegeleider gaf aan dat dit wel handig was, dus deze heb ik ook alsnog in Pokhara gehuurd. Qua kleding was het verder vooral laagjes, laagjes, laagjes.

Mijn grote backpack ging mee met de dragers, met daarin spullen die ik in de guesthouses nodig had zoals de slaapzak, pyjama, schoon ondergoed en wat comfortabele kleding. Mijn dagrugzak vulde ik met onder andere een camera, flessen water (2 liter in totaal), waterzuiveringstabletten, zonnebril, zonnebrandcrème, regenjas, pet en niet te vergeten wc-papier. In de wc’s die je onderweg tegenkomt is wc-papier namelijk niet voorzien.

Ghorepani Poon Hill trekking Nepal

Dag 1 – naar Ulleri

We verbleven in Pokhara, een van de meest populaire steden van Nepal en tevens uitvalsbasis voor meerdere trekkingroutes. Vanuit daar zijn we om 7.30 uur met de bus vertrokken en reden we in 1,5 uur naar het startpunt van de Ghorepani trekking, Naya Pul. We hadden naast onze reisbegeleider 3 assistent-gidsen mee die ook het tempo bepaalden. Over dit tempo dachten wij aanvankelijk “nou, dat mag wel wat sneller hoor”, maar hier kwamen wij na een paar uur al wel op terug.

Ghorepani trekking onderweg

Deze eerste dag stond voor een groot deel in het teken van traplopen, ongeveer 3000 tredes om precies te zijn. Hoewel dit voor velen soms even afzien was, geeft het wel een goed gevoel wanneer je eenmaal je bestemming hebt bereikt: ons eerste guesthouse. Denk hierbij niet aan een luxe hotel, maar aan een hutje op de hei met basisvoorzieningen, alsof je op schoolkamp bent. De algemene ruimte wordt verwarmd, de slaapvertrekken niet. Hier hadden we ook geen warm water dus dat was even (ijs)koud douchen. De wc (en de douche) werden gedeeld met een stuk of 10 man.

Afstand: 12 km
Tijd: 5,5 uur
Stijging: 1200 m
Daling: 190 m

Ghorepani trekking Nepal

Dag 2 – Naar Ghorepani

We begonnen de tweede dag met een eerste glimp van het Himalayagebergte. De tocht startte met de resterende 1000 traptredes. Daarna volgde een route door een jungleachtige omgeving. Omdat het vrij bewolkt was hebben we onderweg helaas geen bergen meer gezien. Wél hebben we de prachtig bloeiende rhododendron bomen gezien; maart is namelijk het seizoen daarvoor. In het guesthouse van deze dag hadden we een eigen badkamer met warme douche. Het avondeten bestond uit Dal Bhat, hét gerecht van Nepal. We gingen vroeg naar bed, want de volgende ochtend stond om 5.00 uur de tocht naar Poon Hill op de planning.

Afstand: 9,5 km
Tijd: 5 uur
Stijging: 900 m
Daling: 65 m

Rhododendron bomen Nepal

Dag 3 – Naar Poon Hill & Tadapani

De wekker ging om 4.30 uur, want om stipt 5.00 uur moesten we klaarstaan om te vertrekken naar Poon Hill, het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de Ghorepani trekking. Met 9 man sterk maakten we de tocht naar boven. Het was nog spannend of het helder zou zijn deze ochtend, maar dat was het gelukkig! Het uitzicht op de bergen en de bijkomende zonsopkomst was adembenemend! Vandaag was ook het Holifestival, een dag vol positiviteit waarop (in een notendop) het begin van de lente en de overwinning van het goede over het kwade wordt gevierd.

Poon Hill

Na Poon Hill hebben we met zijn allen ontbeten en vervolgden we onze tocht naar Tadapani. Een vrij intensieve tocht met veel stijging en daling en met de nodige (thee)pauzes. Onderweg werden we wel weer beloond met een portie knalroze Rhododendron bloemen. Het guesthouse van vandaag vergde weer wat flexibiliteit. Douchen (weliswaar warm) kon in een ruimte buiten het hoofdgebouw waar we sliepen. Twee toiletten (een normaal toilet en een hurktoilet) en één wasbak werden gedeeld met ongeveer 25 man. Aangezien de muren tussen de slaapvertrekken niet veel meer voorstelden dan een spaanplaatje, voelde het bijna aan als één grote slaapzaal. Voor lichte slapers zijn oordoppen dus zeker niet overbodig. Eerlijk is eerlijk, het is allemaal anders dan thuis, maar voor mij voegde dit wel iets toe aan de ervaring. Bovendien laat het je weer stilstaan bij wat andere mensen in de wereld wel of niet hebben.

Afstand: 11 km
Tijd: 2 uur naar Poon Hill & 5 uur naar Tadapani
Stijging: 1200 m
Daling: 1100 m

Dag 4 – Naar Ghandruk

Omdat de wandeltocht van deze dag niet zo heel lang en intensief was, mochten we ‘uitslapen’. Om 7.30 uur zaten we aan het ontbijt en om 8.30 uur vertrokken we richting Ghandruk, de laatste overnachtingsplaats van de Ghorepani trekking. Rond lunchtijd kwamen we bij onze guesthouse aan, een erg sfeervolle en prima verzorgde ecolodge, waar we dus ook onze lunch hadden. Hierna zijn we even het dorpje in gelopen, waar we een bezoek brachten aan het lokale museum. Omdat het de laatste avond van de trekking was, was het avondeten met z’n allen. Dus niet alleen met de groep en de reisbegeleider, maar ook met alle dragers en gidsen. Een erg leuke avond waarop ervaringen werden gedeeld en de welverdiende fooi werd uitgedeeld aan onze gidsen en dragers.

Tip: Er zijn aardig wat honden in de omgeving van Ghandruk die zich niks aantrekken van een goede nachtrust, dus ook hier zijn goede oordoppen zeer wenselijk.

Afstand: 6,5 km
Tijd: 3,5 uur
Stijging: 45 m
Daling: 690 m

Lisanne Poon Hill

Dag 5 - Terug naar Pokhara

De laatste halve wandeldag brak aan. Het was prachtig weer, dus ontbijten deden we buiten, uitkijkend op de bergen. Het eerste stuk van de wandeling was met name bergafwaarts met trappen en zandpaden. Het tweede gedeelte was vrij vlak en liep over de weg. We hebben geluncht op een plek waar we op de eerste dag langsliepen. Terug bij het hotel in Pokhara namen we afscheid van onze dragers en gidsen en konden we relaxen aan het zwembad na 5 hele mooie en sportieve dagen.

Afstand: 12 km
Tijd: 4 uur
Stijging: 150 m
Daling: 1170 m

Ontbijt Ghandruk

Terugblik

Als je het mij vraagt is de Ghorepani trekking een enorm leuke en gave ervaring. Ik had nog nooit een meerdaagse trekking gedaan, maar dit ging mij goed af (met behulp van het constante rustige tempo) en het smaakt zeker naar meer. De rest van mijn groep kwam er ook aardig goed doorheen, met hier en daar wat uitdagingen. Uiteindelijk haalt iedereen het en kijk je terug op iets heel moois.

Dragers trekking Nepal

Wat moet je meenemen?

Denk jij ook na over de 17-daagse reis naar Nepal? Dan raad ik je aan deze dingen in ieder geval mee te nemen voor de Ghorepani trekking:

• Goede wandel/bergschoenen
  • Duffelbag/backpack voor de dragers (die kan je eventueel ook goedkoop en makkelijk in Kathmandu of Pokhara kopen)
  • Dagrugzak voor jezelf (ook goedkoop en makkelijk in Kathmandu of Pokhara te koop)
  • Fles(sen) water om in ieder geval 2 liter mee te kunnen nemen
  • Waterzuiveringstabletten of een ander type waterfiltering
  • Slaapzak (kan je huren/kopen in Pokhara)
  • Lakenzak
  • Zonnebril en/of pet
  • Regenjas
  • Regenhoes voor je tas(sen)
  • Wc-papier (kan je ook kopen tijdens de trekking)
  • Zaklamp/hoofdlamp voor de klim naar Poon Hill en wanneer de stroom uitvalt in de guesthouses
  • Wat kleiner geld (onder de 1000 roepies, voor betaling van douche en Wi-Fi)