De absolute hoogtepunten van een familiereis in Thailand
< Terug naar overzicht

Indrukwekkende natuur, mooie tempels en heerlijk eten. Onze stagiaire Lina ging met haar ouders op familiereis naar Thailand en maakte in een korte tijd kennis met een groot deel van het land. Hoe zij haar familieavontuur heeft ervaren, lees je in dit reisverhaal.

Bangkok

De levendige en interessante stad Bangkok ontdekken

Bij aankomst op het vliegveld van Bangkok stond de reisbegeleider ons op te wachten. Het was een grappige Thaise man en tot onze grote verbazing sprak hij Nederlands. In een cursus van 6 weken had hij de basis geleerd, de rest leerde hij tijdens het rondleiden van de Nederlands reisgroepen. We mochten hem “Bing” noemen. Op het vliegveld maakten we ook kennis met ons reisgezelschap. Tijdens het boeken van de familiereis konden we de leeftijden en het geslacht van de groep zien, zodat de groep goed bij ons paste. Bangkok is een grote drukke stad met veel inwoners. Er is veel te zien en te beleven. De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt. Tijdens de wandeling namen we een watertaxi over de Chao Phraya rivier. De rit over de rivier was een leuke ervaring. We zaten op het dek en de boot ging sneller dan verwacht. Met de wind door onze haren gingen we richting Thonburi, het oude stadsdeel van Bangkok. Dit deel van de stad kenmerkt zich door veel kleine smalle straatjes. Een bekende bezienswaardigheid in Bangkok is de Wat Kanlayanamit tempel, de tempel kenmerkt zich door een grote gouden zittende boeddha. In deze wijk zijn we ook naar een kerk geweest, de “Santa Cruz”, dit is een van de oudste kerken van Thailand. De wandeling eindigde op de Wang Lang markt. Een typische Thaise markt waar we lokale snacks hebben geprobeerd. Op de terugweg hebben we gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. De verbinding was heel goed en in no time waren we weer terug in ons hotel.

Een fietstocht door Bangkok

Hoe kunnen Nederlanders beter kennis maken met een stad dan op de fiets? Een absoluut hoogtepunt van onze familiereis was een fietstocht. Je rijdt door de smalle straatjes en ziet veel van deze grote stad in een korte tijd. Tijdens de fietstocht zijn er meerdere stops, we bezochten tempels en proefden lokale hapjes.

Van Bangkok naar Chiang Mai

Per nachttrein gingen we van Bangkok naar Chiang Mai. Een bijzondere ervaring. We vertrokken in de middag. De trein was net een “normale trein”, iedereen vroeg zich af waar de bedjes waren. Uiteindelijk kwamen we erachter dat er van de twee stoeltjes bedjes gemaakt konden worden. Eenmaal aangekomen op het station werden we gewekt door de conducteur. In open busjes reden we naar het hotel waar we de komende 4 dagen zouden verblijven. We bezochten ‘s ochtends vroeg de Chiang-Mai Gate markt. Op de markt was van alles te koop, van verse groenten tot stukken vlees. Daarna kregen we in riksjas een tour door het oude deel van de stad. Een supertoffe maar ook spannende ervaring. De bestuurders van de riksja scheurden door het drukke verkeer en keken niet op of om van een toeterende auto.

Chiang Mai

Olifantenopvang

De tweede dag in Chiang Mai bezochten we een olifantenopvang. Vanaf ons hotel was het nog ongeveer 1,5 uur rijden tot de bestemming. Zelfs de rit naar het park was indrukwekkend. Vanuit de auto kan je genieten van de prachtige omgeving met veel groen. Het laatste stukje van de route ging over onverharde wegen, maar dit was het allemaal waard. De olifantenopvang is er voor mishandelde en verwaarloosde olifanten. Ze bieden de dieren een thuis en verbeteren hun welzijn. Het park is heel bewust bezig met de omgeving. Ze planten bomen en dragen bij aan het in stand houden van de gemeenschap. Dit doen ze door het scheppen van werkgelegenheid en de aankoop van lokale landbouwproducten.

We mochten de olifanten voeren en hebben gezien hoe ze met z’n alle een duik in de rivier namen. Door de hele dag in het park te verblijven raak je bekend met het leven van de dieren. De sfeer was heel relaxed, alles draaide er om het welzijn van de dieren en de natuur.

Zipline excursie

Vanaf ons hotel tot de jungle van Chiang Mai moesten we nog ongeveer anderhalf uur rijden. De weg ernaartoe heeft veel bochten en hobbels. Hoe dieper we de jungle inreden hoe indrukwekkender de natuur werd. We kwamen langs kleine watervalletjes en zagen veel mooie vogels. Als je sportief bent en van actie houdt is deze excursie echt een aanrader. Ik kan wel stellen dat deze activiteit zeker een hoogtepunt van de familiereis is geweest.  Gezekerd aan een kabel vlieg je van boom naar boom, abseil je meters naar beneden en loop je over hoge bruggen door het regenwoud. Behalve spectaculair is de omgeving ook indrukwekkend mooi. Onder begeleiding leg je een kilometerslang parcours af. Ons parcours bevatte vooral veel ziplines waarbij je van boom naar boom vloog. Voordat we de bomen ingingen kregen we een tuigje aan en uitleg over de do’s en dont’s tijdens het klimmen. We zaten vast aan twee kabels en alleen de begeleiders mochten je los en vast maken. Op hun teken kon je naar de andere kant. Behalve zweven door de jungle bevatte het parcours ook een vrije val. Zonder er te lang bij na te denken sprong ik en viel ik 20 meter naar beneden. Een hele vette ervaring.

Chiang Mai fietstocht

De fietstocht in Bangkok was zo’n groot succes en dus hebben we gekozen om het platteland van Chiang Mai op dezelfde manier te verkennen. De fietsen stonden klaar in de tuin van ons hotel en we konden vertrekken. De vele rijstvelden waar we tussendoor reden waren heel indrukwekkend. Er waren mensen aan het werk op het land, midden op de dag en in de felle zon. Tijdens de fietstocht zijn we gestopt bij een lokaal winkeltje om wat te eten en drinken. Het winkeltje was in de middle of nowhere maar verkocht echt alles. Ik heb er een zakje chips en een blikje cola gehaald, ik kon er weer helemaal tegenaan.

Khao Sok

Van Chiang Mai vlogen we naar Surat Thani. Vanaf daar was het nog ongeveer 2 uur rijden naar Khao Sok Nationaal Park. Khao Sok Nationaal Park is een van de oudste regenwouden ter wereld. Het park staat bekend om de indrukwekkende kalksteenrotsen, de watervallen, het groene regenwoud en het schitterende blauwe meer. De natuur van het park viel meteen op, het was adembenemend mooi. Overal waar je om je heen keek was het groen.

De tweede dag in Khao Sok hebben we gekozen voor een excursie naar het Cheow Lan meer. Dit was een absoluut hoogtepunt tijdens onze familiereis. Met een longtail boot vaarden we naar een drijvend bungalowpark. We kregen er lunch en genoten van het prachtige meer. Na het eten was er tijd om een verfrissende duik te nemen. Het water was de perfecte temperatuur, niet te koud en niet te warm. Na de duik zijn we op een vlot naar een grot gevaren. We moesten een kleine klim maken voordat we er waren maar het was het zeker waard. De grot was indrukwekkend groot en zat vol met kalksteen. Terwijl we het kalksteen aan het bewonderen waren vlogen de vleermuizen om ons heen.

Koh Samui

Onze laatste paar dagen brachten we door op het tropische eiland Koh Samui. Het eiland heeft parelwitte stranden, helderblauw water, gezellige dorpjes en indrukwekkende natuur. Wij hebben ervoor gekozen de laatste paar dagen geen excursies meer te doen. Er was wel een groot aanbod. Een populaire excursie op het eiland was een snorkeltrip. Echter was het water zo mooi helderblauw en kon je aan het strand ook al gekleurde scholen vissen spotten. Wij hebben genoten van de sfeer op het eiland en de lekkere cocktails. Helemaal uitgerust op het prachtige Koh Samui vlogen we weer terug naar Nederland. Een super vakantie waarin ik veel heb gedaan en beleefd. Een familiereis naar Thailand is een absolute aanrader!

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste reisverhalen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief via onderstaande knop.